06-MAR-17: Gjallarhorn Audio utnevnes til ny norsk importør for engelske ProAc

ProAc ble grunnlagt av Stewart Tyler for snart 40 år siden og firmaet har i løpet av årene opparbeidet seg et renommé som en av verdens fremste høyttalerprodusenter.

ProAc er kjent for å bygge utsøkte høyttalere med fremragende lyd- og byggekvalitet, og de går særdeles grundig til verks ved utvikling av høyttalerelementer, konstruksjon av delefiltre og oppbygging av høyttalerkabinetter.

Alt av design og "voicing" utføres av Stewart selv, mens høyttalerne blir håndbygget av hans medarbeidere i fabrikken ved Brackley i Northamptonshire. I og med at ProAc har vært i drift lenger enn de fleste av konkurrentene, så er dette en produksjonsprosess hen i mot det perfekte. Nye modeller er m.a.o. mere et resultat av evolusjon (gradvis forbedring) enn revolusjon (eksperimentering). Dette gir kunder en sannsynlighet for god lyd som er langt større enn i det vanlige "hit and miss" scenarioet.

Heller ikke ytre finish er tatt lett på av ProAc og alle høyttalerne til ProAc leveres i en høyverdig trefinérfinish (bøk, naturell eik, kirsebærtre, mahogni, svart ask, ibenholt og rosentre). De leveres også i en silkehvit utførelse for de som foretrekker det.

ProAc opererer i dag med 4 produktserier; Tablette (nå i sin 10. generasjon med modellen Tablette 10), Studio (i øyeblikket kun modellen M100), Response D (DB3, DB1, D2, D20 D/R, D30S D/R & D48 D/R) og K-serien (K6 & K8). I tillegg tilbys en senterhøyttaler under navnet Centre Voice.

Se for øvrig vår artikkel om ProAc her.

27-FEB-17: Gjallarhorn Audio utnevnes til ny norsk importør for britiske Whest Audio

Whest Audio er et britisk firma som spesialiserer seg på produksjon av fonoforsterkere (RIAA-trinn) i high-end segmentet. Gründeren bak firmaet, James Henriot, baserer sine design på utstrakt bruk av diskré transistorkretser i ren klasse A.

Med sin bakgrunn fra pro audio industrien, så har James vært opptatt av å få til et fonotrinndesign med stor båndbredde, lavt støynivå og strømsterkt utgangstrinn.

Til tross for firmaets relativt unge alder, så har Whest Audio rukket å bygge opp et renommé som en av verdens beste fonotrinn produsenter. Lydgjengivelsen er dynamisk og oppløst med en beksvart bakgrunn. Timingen, dvs. hvordan musikken flyter, høres veldig riktig ut, og det låter rett og slett mere musikalsk enn de fleste andre fonotrinn på markedet.

Whest Audio har i dag 6 forskjellige fonotrinn i sin portefølje, fra innstegsmodellen whestTWO.2 til flaggskipsmodellen MC REF V mk4.

Se for øvrig vår artikkel om Whest Audio her.

14-FEB-17: Norgeslansering av musikkservere fra Innuos

Innuos sine prisbelønte musikk- og filmservere er nå tilgjengelig i Norge.

Noen stikkord:

  • styres fra smarttelefon eller nettbrett
  • bitperfekt ripping
  • import av eksisterende musikksamlinger med støtte for nedlasting av filer fra f.eks. Qobuz, Linn, HD tracks, HiResAudio, iTunes og Amazon
  • editering av albumdata og cover art
  • automatisk backup av din ZEN musikksamling til NAS eller ekstern USB harddisk
  • støtter de fleste strømmingstjenester som Tidal, Spotify, Qobuz etc. (støtte for ROON player kommer også!)
  • støtter de fleste formater som MQA, WAV, DSD, Flac, Apple Lossless, AIFF, M4A og MP3 med bitrater opp i 32bit/384kHz (PCM) og DSD256
  • perfekt integrering med Sonos
  • fungerer sømløst med UPnP-baserte systemer som streamere fra bl.a. Naim, Linn og Auralic
  • kompatibel med trådløse multiromssystemer som f.eks. de fra Denon (HEOS), B&O og Bose
  • ROON server funksjonalitet er også på vei

Produktside

Last ned brosjyre

06-JAN-17: Gjallarhorn Audio utnevnes til ny norsk importør for amerikanske Sound Lab

Sound Lab er en amerikansk produsent av elektrostathøyttalere av ypperste kvalitet.

Deres største elektrostatpaneler går helt ned i 24 Hz(!) uten å ty til en hybridløsning, hvilket betyr at konstruksjonen til Sound Lab representerer det mest fullfrekvente elektrostatdesignet i verden.

Sound Lab opererer med 3 produktserier som skiller seg fra hverandre kun når det gjelder designet til selve rammeverket. Audiophile og Majestic seriene benytter et rammeverk av tre, mens Ultimate serien har et rammeverk av stål.

En kompaktmodell (445) ble nylig lansert for hver av seriene, og omtalene i hi-fi pressen har vært meget positive. De nye kompaktmodellene er omtrent halve høyden av standardmodellene. De går naturlig nok ikke like langt ned i frekvens, men gjengivelsen er ellers sammenlignbar med den til de større modellene.

Se for øvrig vår artikkel om Sound Lab her.

05-JAN-17: GoldenEar lanserer ny flaggskipshøyttaler

GoldenEar lanserte i dag sin nye flaggskipshøyttaler Triton Reference under CES 2017 i Las Vegas. Omtaler av Triton Reference vil bli utgitt i løpet av relativt kort tid av John Atkinson for Stereophile, Anthony Cordesman for The Absolute Sound og Chris Martens for HiFi+.

Tentativ pris her i Norge er NOK 95 000,-

Vi mottar de første eksemplarene ut på forsommeren. Forhåndsbestilling er nå mulig.

Pressemelding

22-DES-16: GoldenEar introduksjonstilbud

Vår forsendelse med produkter fra amerikanske GoldenEar Technology ankom i dag. Vi har nå det meste i deres sortiment på lager her hos oss.

I den forbindelse tilbyr vi gratis levering på døren til alle kunder i Norge.

I tillegg tilbyr vi gratis optimalisering av høyttalerplassering ved bruk av akustiske målinger til alle kunder i rimelig kjøreavstand fra Asker.

EQ av bassen vil også kunne inngå i pakken for jevnest mulig bassgjengivelse (våre målinger vil fort avklare behovet for et slikt tiltak).

Om du ikke ønsker å tilføre en EQ-enhet i signalveien, så har vi løsninger for dette også; TubeTraps fra ASC, AVAA fra PSI Audio og E-Trap fra Bag End.

Triton One (og andre modeller i serien) kan for øvrig høres hos vår samarbeidspartner i Moss etter avtale.

Triton Two+, Triton Seven, SuperSub X og ForceField 3 er tilgjengelig for demo hos Rektangel AS (Bebop HiFi) i Ålesund.

18-AUG-16: Gjallarhorn Audio utnevnes til norsk importør for amerikanske GoldenEar Technology

GoldenEar Technology sine prisgunstige produkter har utmerket seg med den ene gode omtalen etter den andre i den internasjonale hi-fi pressen. Det er den kjente amerikanske høyttalerkonstruktøren Sandy Gross, tidligere Polk Audio og Definitive Technology, som er hovedmannen bak firmaet. Produktene til GoldenEar bærer da også preg av å være gjennomtenkte og velfungerende design. All F&U foregår i USA og Kanada, mens selve produksjonen er lagt til Kina for å holde kostnader nede og derved kunne realisere lavere utsalgspriser enn hva ellers ville vært mulig.

GoldenEar satser både på hifi- og hjemmekinomarkedet, og de kan tilby høyttalere i en rekke kategorier. Triton serien består av 5 gulvstående modeller i forskjellige størrelser, hvor av de 3 øverste modellene (One, Two+ og Three+) er utstyrt med aktive basselementer (integrert subwoofer). Aon serien er stativhøyttalere og det tilbys 2 ulike modeller, hvor av Aon 3 er den kraftigste (i motsetning til for Triton serien, hvor Triton One er den kraftigste).

ForceField serien består av 3 aktive subwoofere som kombinerer en enkel woofer i størrelsen 8, 10 eller 12 tommer med en passiv stråler integrert i bunn. Den kraftigste subwooferen til GoldenEar er SuperSub XXL. Denne er bestykket med 2 stk 12" woofere (med motstående plassering for effektiv kansellering av interne vibrasjoner) og 2 stk passive strålere (en i topp og en i bunn). GoldenEar lanserte nå i januar (under CES 2016) en mindre modell i SuperSub serien kalt SuperSub X. Denne er bygget opp på samme måte som storebror, men den benytter i stedet 2 stk 8" woofere koblet til 2 stk passive strålere. Dette er antakelig en av de kraftigste kompakte subwooferne på markedet i dag.

SuperCenter serien tilbyr 3 solide senterhøyttalere som kompletterer Triton, Aon og ForceField/SuperSub seriene i et fullskala surroundoppsett. SuperSat serien består av 3 forskjellige satellitthøyttalere til bruk i et nedskalert surroundoppsett, typisk brukt sammen med en subwoofer fra ForceField/SuperSub serien. For en enda mere kompakt løsning, så tilbyr SuperCinema serien 2 ulike lydplanker for kombinasjon med en ForceField sub eller SuperSub. Produktporteføljen til GoldenEar rundes av med serien Invisa som består av ulike innebyggingshøyttalere for vegg og tak.

18-DES-15: Lansering av vibrasjonsisolerende produkter fra engelske Townshend Audio

Isolasjonsproduktene til Townshend Audio er alle basert på anordningen Seismic Load Cell (SLC). Dette er en fjærbasert isolasjonsfot med en resonansfrekvens helt nede i 2,5 Hz. Dette gir effektiv isolasjon fra ca. 3,5 Hz og oppover.

SLC'en tillater relativ bevegelse både i horisontal- og vertikalplanet og isolerer således både mot strukturelle og luftbårne vibrasjoner. Selve fjæra er av støpejern. Den er omhyllet av en gummihylse slik at luften inne i hylsen fungerer som demping for fjæra.

SLC-produktene til TA består av isolasjonsføtter, plattformer, podier og reoler. Hvert produkt kan tilpasses ulike vektklasser. De tre sistnevnte produkttypene fåes også i ulike størrelser.

Demping og/eller isolasjon av vibrasjoner bidrar til å senke den totale forvrengningen i et hi-fi/hjemmekino oppsett slik at støygulvet blir enda lavere, noe som tilfører økt dynamikk og oppløsning.

09-DES-15: Vi setter vibrasjonskontroll på agendaen og lanserer isolasjonsføtter fra amerikanske EquaRack

MultiMount foten fra amerikanske EquaRack er en av svært få dempeføtter som ikke bare tilbyr vibrasjonsdemping, men også isolasjon av vibrasjoner. Foten er designet slik at den demper både vibrasjoner som har sitt opphav i komponenten, platespilleren eller høyttaleren og vibrasjoner som kommer utenfra.

I tillegg er konstruksjonen slik at den også isolerer mot vibrasjoner (strukturelle og luftbårne) både i horisontal- og vertikalplanet. Fotens resonansfrekvens er målt til lave 6 Hz, hvilket betyr at foten også gir effektiv demping og isolasjon av lavfrekvente vibrasjoner, noe de færreste dempeføtter for øvrig er i stand til.

De fleste dempeføtter på markedet er såkalte "tuning devices" eller "tweaks", dvs. at de endrer lyden til komponenten i en eller annen retning. Effekten er dog vilkårlig og upredikerbar og har sammenheng med at dempefoten endrer komponentens resonansfrekvens.

MultiMounts er ikke et slikt produkt. MultiMounts tilbyr ekte vibrasjonskontroll og tilfører ikke noe til lyden, men fjerner i stedet den mekanisk introduserte forvrengningen som oppstår gjennom vibrasjoner, noe som bidrar til å senke støygulvet slik at du hører mere av musikken.

09-NOV-15: Lansering av aktiv bassfelle fra PSI Audio

AVAA ("Active Velocity Acoustic Absorber") er en aktiv bassfelle fra sveitsiske PSI Audio. Med et virkeområde på 15-120 Hz, så er dette, så vidt vi vet, den eneste bredbåndede elektroniske bassfellen i verden.

En AVAA er designet for hjørneplassering for mest mulig effektiv absorbering av stående bølger. Produktet er svært enkelt å ta i bruk. Alt som behøves ifra brukerens side er å plassere bassfellen i et av rommets hjørner og deretter plugge støpselet inn i veggen. Brukeren må riktignok sørge for at det ikke er noen større hindringer i rommet innenfor en radius av ca. 1,5m fra AVAA'en. Dette for å sikre at enheten oppfører seg stabilt slik at den opererer helt støyfritt.

Den praktiske nytteverdien av å installere en eller flere AVAA-enheter i ditt lytterom er en jevnere frekvensrespons og reduserte etterklangstider i bassområdet. En AVAA tar langt mindre plass enn en passiv bassfelle og den har i tillegg høyere effekt.

22-OKT-15: ASC's nye Isotermiske TubeTrap kan nå forhåndsbestilles

Etter flere tiår med mindre optimaliseringer (TubeTrap-patentet er ifra begynnelsen av 80-tallet!), så er tiden kommet for lansering av en helt ny type TubeTrap! Denne går under betegnelsen Isotermisk TubeTrap (ITT). Til forskjell fra en standard, adiabatisk TubeTrap (ATT), hvor lufttemperaturen inne i hulrommet til TubeTrap'en får lov til å øke under trykkutligningen (om enn beskjedent), så er den nye TubeTrap-versjonen konstruert slik at lufttemperaturen inne i hulrommet holdes konstant, derav betegnelsen isotermisk.

Den praktiske effekten er en dobling av absorpsjonsgraden over det meste av bassområdet til TubeTrap'en! Effektøkningen er så stor at en 16" ITT nå har større absorpsjonsgrad pr. fot fellehøyde, og går lenger ned i bassen, enn en 20" ATT. Dette for et produkt som allerede hadde en ypperlig, for ikke å si klasseledende, ytelse i forhold til størrelsen (p.g.a. sin trykkgradientbaserte virkemåte).

Dette betyr at man ikke trenger å ofre så mye plass til basskontroll som med tidligere utgave. Foran i rommet vil altså en 13" ITT kunne erstatte en 16" ATT, og bak i rommet vil en 16" ITT kunne erstatte en 20" ATT. En slik strategi må dog sees i sammenheng med behovet for å sikre en tilstrekkelig absorberende overflate i forhold til rommets størrelse. For selv om den nye versjonen har høyere effekt i bassområdet, så vil en reduksjon i TubeTrap størrelse naturlignok medføre at tilgjengelig absorpsjonsoverflate går ned.

Et alternativt scenario vil derfor være å erstatte en 16" ATT med en 16" ITT, og en 20" ATT med en 20" ITT. En slik strategi vil sikre at tilgjengelig absorpsjonsoverflate forblir konstant samtidig som effekten ved dypere frekvenser dobles. De med dedikerte rom og god plass bør i stedet vurdere en slik løsning.

Nyhetsarkiv
© 2005-2017 Gjallarhorn Audio. Alle rettigheter forbeholdes